Julkaisuideologiastani


EETTISYYS, EKOLOGISUUS, EPÄKAUPALLISUUS.


Kirjoittajana minulle tärkeitä arvoja ovat eettisyys (erityisesti sisällössä ja sanomassa), ekologisuus (erityisesti painetussa tuotannossa) ja epäkaupallisuus (erityisesti sitoutumattomuudessa kaupallisiin kustantamoihin). Sisällöllinen viesti on tärkeintä, en minä. Julkisuus on hyvä, jos se tarkoittaa hyvän viestin leviämistä. Minä en tarvitse imagolleni huomiota. Rakentavaa viestiä voi levittää ilman massiivista mediakoneistoa. Kirjoja ei aina tarvitse painattaa luettavaksi, vaan voi halutessaan valita e-kirjan. Kirjoja ei tarvitse aina ostaa itselleen, vaan voi tehdä kirjastoille hankintaehdotuksia ja lainata lukemista kirjastosta.

MIKSI OMAKUSTANNE?

En ole tarjonnut Ohdakemaa- sarjaa yhdellekään kustantajalle, joten se ei ole kustantamojen hylkäämää tuotosta. En kirjoita tullakseni kirjailijaksi, saadakseni rahaa tai mainetta. Kirjoitan, koska se huvittaa minua. Julkaisen, koska ajattelen, että kirjojeni lukeminen saattaisi olla joillekuille muillekin rakentavaa. Lue tästä lisää

Tein päätöksen julkaista kirjoituksiani vuosien harkinnan jälkeen, ja valitsin omakustantamisen useammastakin hyvästä syystä.

Ensinnäkään, en oikeastaan edes usko, että kaupalliset kustantamot olisivat välttämättä kiinnostuneet julkaisemaan tuottamaani genreä. Sillä kentällä kaupallinen tuotto ratkaisee. Tuskinpa kirjoitan tarpeeksi suositusta aiheesta tai kyllin "myyvää" tekstiä laajoille markkinoille tuottaakseni riittävästi tuloja kustantajalle. En ole poliitikko, viihdealan julkkis enkä tunnettu tieteilijäkään tai yhteiskuntavaikuttaja, joten mitään ei saataisi myydyksi pelkällä ”persoonallani” tai nimelläni. Massojen kaipaamaa viihteellistä hömppää tai raflaavaa väkivaltamässäilyä en edes haluaisi kirjoittaa. Paljastuskirjalla rahan tekeminen taas olisi iljettävää.

Toisekseen, tiedän, että kustantamot yleensä edellyttävät kirjailijansa suostuvan julkisuuteen ja vaativat aggressiivista mainontaa ja aktiivista esilläoloa mediassa. Minä en halua julkisuutta persoonalleni enkä halua mainostaa mitään ”tuotetta” sellaisilla keinoilla kuin markkinoilla käytetään, ihan vain rahan takia. Haluan kyllä levittää viestiäni niille, jotka haluavat ottaa sen vastaan. Mutta en halua tyrkyttää sitä; haluan vain tiedottaa sen olevan saatavilla. Enkä halua olla itse esillä missään sen enempää kuin olen blogissani. Olen enemmänkin "maan hiljaisten" äänitorvi.

Kolmanneksi, olen kroonisen kärsimätön asioissa, jotka haluan tehdä silloin, kun olen itse suuntautunut asiaan. Enkä olisi edes jaksanut odotella vuosikausia, ennen kuin olisin ehkä joskus löytänyt sopivan ja mieleisen, arvojeni mukaisen kustantajan edes ensimmäiselle Ohdakemaa- sarjan osalle, saati sitten kaikille jatko-osille. Kun hoitaa prosessin itse, aikataulu on kiinni vain omasta kalenterista ja ailahtelevasta aloitekyvystä. Minun on taottava silloin kun olen saanut oman rautani kuumaksi. Muuten homma saattaa jäädä kesken.

Ennen kaikkea haluan itse vaikuttaa teosteni ulkoasuun, sisältöön ja esittelyteksteihin. Ne kaikki kertovat minun viestiäni, persoonaani ilmaisevalla tavalla. Kirja on kokonaisuutena minun tuotokseni, ei kustantajan tuote, jossa olisi jäljellä enää vain pieni osa kirjoittajan ilmaisua. Kyse ei ole siitä, että haluan ”esitellä” persoonallista ilmaisuani saadakseni lisähuomiota persoonalleni, mutta omanlainen, epäammatillinen ilmaisu koko tuotoksessani, virheineen kaikkineen, ilmentää sitä, että kyse on minun henkilökohtaisesta viestistäni. Se viesti on autenttinen, aito, eikä siihen ole lisätty muitten tahojen koristeita eikä esansseja.

Esimerkiksi itse ideoidussa ja toteutetussa kannessa lähes kaikilla yksityiskohdilla on jokin sisäinen merkitys tai vaikkapa symbolinen viesti, joka tulee sisällön tuottajalta itseltään. Ne eivät ole ostajan huomion vetämiseksi tuotteen päälle läntättyjä raflaavia kuvia tai räikeitä katseenvangitsijoita, jollaisilla ei ole välttämättä mitään tekemistä tuotteen kirjallisen sisällön tai kirjoittajan arvomaailman kanssa.

Kirjoittamisharrastukseni tulos ei ole "massaviihdettä". Olen yleensäkin huolissani liian helpon viihteen ajattelua tylsistyttävästä ja usein suorastaan epäeettisestä vaikutuksesta. Lanseeraamani "psykologinen kertomakirjallisuus" on pehmeä vastaisku raflaavan tusinaviihteen valtaamalle alueelle; yhä enemmän rahalta haisevan viihdeteollisuuden pinnalliselle, pahimmillaan epä-älylliselle ja tunteita turruttavalle, jopa raaistavalle vaikutukselle.

En siis halua, että mikään "markkinavoimien" ehdoilla toimiva taho puuttuu siihen, mikä ja millainen on henkilökohtainen viestini maailmalle. Kaikki tämä on mahdollista, kun on itse kirjan kirjoittaja, taittaja, kuvittaja ja julkaisija. Ja markkinoija. Kustantamon leivissä menettäisi vaikutusvaltansa liian moniin asioihin, ja joutuisi tahtomattaan mukaan markkinahumuun myös imagollaan. Ja sinne voi kadottaa itsensä, todellisen persoonansa.

Ohdakemaa-sarjassa onkin ainutlaatuista juuri se, että jokainen kirja on yhden ihmisen suunnittelutuote etukannesta takakanteen, ja myös sisällöltään. Sarja ei tavoittele julkisuutta kirjailijalle eikä kaupallista voittoa, vaan sen sisällöllinen viesti pyrkii parantamaan maailmaa lukemiskokemuksen kautta.

Pyrin siihen, että kirjoissani psykologinen ja neuropsykiatrinen asiantuntijuus ja kokemusasiantuntijuus yhdistyisivät rikkaaseen mielikuvitusmaailmaan ja riittävän sujuvaan sanalliseen ilmaisuun, rakentavan sisällöllisen viestin välittämiseksi.

BoD- kustantamon valitsin siksi, että sen palveluissa saa todellakin tehdä itse kaiken; taiton, kannet, esittelyt, jos vain haluaa ja edes jotenkuten osaa. Markkinointikin jää tietysti omalle vastuulle, ja siinäkin olen varsinainen harrastelija, ja kaiken lisäksi varsin asennevammainen (koska markkinointi inhottaa minua...).

BoD- kustantamon toimintaidea noudattaa kestävän kehityksen periaatteita, mitä pidän myös hyvin tärkeänä.

Lainaus kustantajan nettisivuilta:


”LUONNON PUOLESTA

Vastuullinen uusiutuvien luonnonvarojen käyttö on vahva osa BoD:n yritysideologiaa jo toimintamallimme vuoksi, sillä jokainen kirja painetaan vasta tilauksesta. Kaikki kirjat painetaan lisäksi FSC®-sertifioidulle paperille, joka on peräisin vastuullisesta metsänhoidosta.”

EI SIIS KÄYTETÄ LUONNONVAROJA TURHIEN KIRJAPINOJEN TUOTTAMISEKSI. JOKAISEN PAINETUN OHDAKEMAA-KIRJAN TAKANA ON JOKU TAHO, JOKA ON OIKEASTI HALUNNUT SAADA KIRJASTA JUURI PAINETUN VERSION, JOKO LAINATTAVAKSI, LAHJOITETTAVAKSI TAI OMAKSEEN.